Blog Blog
Shape

Je woning verkopen - Het verkooptraject

Stap 1: ons bellen ;-)!

Wat is de verkoopwaarde van je woning? Op die vraag wil je natuurlijk eerst een antwoord. Hiervoor komen wij altijd vrijblijvend bij je langs. Ook als je nog geen definitieve keuze voor verkoop hebt gemaakt, is een waardeadvies een belangrijk onderdeel van het proces. De waarde van je woning kan verhuisplannen maken of breken. Is de woning minder waard dan je denkt, dan kun je die andere woning die je op het oog hebt misschien niet kopen. Ligt de waarde hoger, dan biedt dat wellicht de mogelijkheid om een mooie stap te maken. Als onze makelaar bij je langs is geweest voor een vrijblijvend waardeadvies, krijg je van ons een voorstel met daarin de verwachte opbrengstwaarde en een advies voor de verkoopstrategie.

Mensen denken nog wel eens dat de waarde van de woning altijd gelijk is aan de vraagprijs. Dat is niet zo. Om aan de verwachte opbrengstwaarde te komen, kiest onze makelaar de beste strategie. Soms is het verstandig de woning voor een lagere prijs in de markt te zetten, soms niet. Het is en blijft maatwerk!

Stap 2: het opstarten van de verkoop

Wanneer je voor ons gekozen hebt, gaan wij direct voor je aan de slag. We stellen een opdracht tot dienstverlening op waarin de gemaakte afspraken vastgelegd worden en we maken een online dossier voor je aan waarin je alle documenten die voor de verkoop nodig zijn kunt uploaden. Denk bijvoorbeeld aan het bewijs van eigendom, het energielabel, het aanslagbiljet WOZ, identiteitsbewijzen en – indien het een appartement betreft – de VvE-stukken. Ook kun je in dat dossier aan de slag met het invullen van de lijst van zaken (welke roerende zaken uit je woning wil je meenemen, welke blijven achter) en de vragenlijsten (deel A ter informatie voor de makelaar, deel B voor potentiële kopers). Ook zorgen we dat je een afspraak kunt maken met onze fotograaf en maken we de plattegronden. De makelaar gaat aan de slag met de verkooptekst en alle benodigde informatie voor de plaatsing op Funda. Kun je niet alle documenten vinden, of heb je vragen? Wij staan uiteraard voor je klaar om je hierbij te helpen.

Bovenstaande gaat uiteraard in het tempo dat jij wenst. Afhankelijk van je situatie kun je de verkoop snel op willen starten, of pas op een later moment.

Stap 3: het startsein

Zodra alles klaarstaat is het aan jou om het startsein te geven. Ben je akkoord met de foto’s, plattegronden, tekst en hebben we alle documenten op orde, dan gaan we de woning aanmelden, zoals dat dan heet. We plaatsen de advertentie op Funda, onze eigen website en Facebook. Hopelijk volgen de reacties snel en kunnen wij – altijd in overleg met jou – bezichtigingen in gaan plannen. De makelaar overlegt met jou het te volgen proces. We kunnen bijvoorbeeld werken met een deadline waarvoor kijkers een uiterste bod gedaan moeten hebben. Dit zal mede afhangen van de interesse die er is.

Stap 4: een mondeling akkoord, en dan?

Biedingen die worden gedaan zal de makelaar met je bespreken. Het mooiste is natuurlijk een hoog bod, maar ook de ontbindende voorwaarden die bieders hebben, kunnen belangrijk zijn. Ben je gebaat bij een snelle verkoop, dan kan een koper zonder financieringsvoorbehoud voor jou misschien wel een streepje voor hebben op dat andere, iets hogere bod. De makelaar doet namens jou de onderhandelingen en staat jou bij in het maken van keuzes. Zodra er een mondeling akkoord is, zorgen we dat we alle benodigde informatie van koper(s) ontvangen en maken we de koopovereenkomst op. En als zowel verkopers als kopers akkoord zijn met het concept, gaan we over tot het ondertekenen. Voorheen gebeurde dat meestal bij ons op kantoor, vanwege corona gebeurt het tekenen nu vaak digitaal.

Stap 5: na het tekenen

Wij bewaken de afspraken die gemaakt zijn en beschreven in de koopovereenkomst: de drie dagen wettelijke bedenktijd voor koper, de ontbindende voorwaarden, het stellen van de bankgarantie/storten waarborgsom. We sturen de koopovereenkomst naar de notaris (deze wordt door koper gekozen). Afhankelijk van de in de koopovereenkomst genoemde transportdatum, plant notaris een tijdstip in. Vóór transport vindt nog de opleverinspectie plaats die wíj weer met jullie plannen. Dat is het laatste rondje door de woning samen met koper(s) waarbij ook de meterstanden worden opgenomen. En dan kan de verkoop bij de notaris definitief worden beklonken!

Zoals we al schreven: elk verkooptraject is maatwerk. In dit blog beschrijven we de kern ervan. Wil je weten hoe wij de verkoop van jouw woning aan zouden pakken? Vraag een vrijblijvend waardeadvies aan!

Terug naar overzicht